Tarikh / Hari : 19 April 2012 ( Khamis )
Masa : 10 45 – 11. 45 pagi
Kelas : 5 Bestari
Bilangan Murid : 36 orang
Topik : Kebudayaan Malaysia
Sub Topik ( II ) : Mencipta Pantun
Kemahiran :10.1 Aras 3(i)
Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib dan
kemas dan menggunakan bahasa yang tepat , indah
dan menarik
Objektif : Murid dapat menyusun bait-bait pantun dengan betul
susunannya.
Pengetahuan Sedai Ada : Murid sudah mengetahui jenis-jenis puisi pada pembelajaran lepas
Konsep : Mencipta pantun
Bahan : Kertas majung, papan putih, Kad Keratan Pantun,
Lembaran Kerja
Nilai : Yakin kepada diri sendiri, menghargai warisan puisi
tradisional dan menghargai kebudayaan rakyat
Malaysia.
Kemahiran : Kemahiran Belajar, Kemahiran Berfikir, Kemahiran
Berbahasa
Berbahasa
LANGKAH / MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI P&P
|
CATATAN
| |
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI MURID
| |||
SET INDUKSI
( 5 minit )
|
Gulungan
Ajaib
|
1.Guru bertanya
khabar kepada murid -kehadiran
1. meneka gulungan ajaib
3.Guru membuka gulungan ajaib –pantun empat kerat
|
1. murid menjawab pertanyaan guru
2. murid meneka dengan penuh teruja
|
Bahan :
§ Gulungan kertas maajung- gulungan ajaib
Teknik :
§ Soal jawab
|
PERKEMBANGAN
LANGKAH 1
( 10 minit )
|
Petikan pantun empat kerat
|
1. Guru mengarahkan murid membaca pantun dengan nada, gaya dan intonasi yang sesuai
|
1. Murid membaca rangkap pantun yang diberi
2. Murid menyatakan maksud pantun yang diberi
|
Bahan :
§ Kertas majong
Kaedah :
§ Individu dan kelas
|
LANGKAH 2
( 15 minit )
|
Teks pantun
Ciri-ciri pantun empat kerat
- Terdiri daripada empat baris(2 baris pembayang dan 2 baris maksud)
- Mempunyai jeda
- Rima akhir a,b,a,b atau a,a,a,a
- Mempunyai antara 8 hingga 12 sukukata setiap baris
-
|
1. Guru menyoal dan menerang ciri-ciri pantun empat kerat
2. Guru mencatat ciri-ciri pantun di papan putih
|
1. Murid menyatakan ciri-ciri pantun empat kerat
2, Murid menyebut semula ciri-ciri pantun yang disenaaraikan sebagai pengukuhan
|
Bahan :
Kertas majong dan papan putih
|
LANGKAH 3
( 15 minit )
|
Latihan / Aktiviti berdua
|
1. Secara berdua, guru menyuruh murid meyusun baris pantun yang diberi menjadi rangkap pantun yang betu l.
2. Mengarahkan murid ke depan untuk membaca pantun mereka
|
3. Berdasarkan ciri-ciri pantun yang dibincangkan murid secara berdua menyusun baris-baris pantun dengan betul
2. Murid membaca pantun yang disusun di hadapan kelas
3. Murid menjawab
soalan dengan menyusun baris-baris menjadi rangkap pantun.
|
1. Kad pantun (aktiviti berdua)
|
LANGKAH 4
( 10 minit )
|
Latihan Pengukuhan :
|
1. Murid diberi kertas edaran agar menyusun baris menepati ciri-ciri pantun
|
1. Murid menyiapkan latihan yang diberi dengan menyusun semula baris-baris menjadi rangkap pantun yang lengkap.
|
Kertas edaran (tugasan individu)
|
PENUTUP
( 5 minit )
|
Rumusan
|
1. Guru menyoal murid dengan beberapa soalan yang berkaitan pengajaran hari itu
2. Guru memberi latihan pengukuhan di rumah supaya mencipta serangkap pantun budi.
|
1. Murid menjawab soalan yang dikemukakan
2. Murid bersedia dengan tugasan baru.
|
Rujuk buku teks Bahasa Melayu
|
Refleksi : Sepanjang aktiviti pengajaran dan pembelajaran, kesemua 36 orang murid menunjukkan rasa seronok, memahami dan menjawab soalan dengan baik. Hasilnya kesemua murid dapat membina rangkap pantun dengan betul susunannya .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan